onsdag 20. mai 2009

Trofaste orkideer


Jeg kan nok ikke skryte på meg å ha grønne fingre, men en blomst som ser ut til å trives her hos meg er orkideen. Jeg behandler vel ingen blomster som kommer hit sånn fryktelig bra, det går helst i en slump med vann sånn i ny og ne. Skjerma for sola blir de sjelden. Og vissne blomster og blader blir knipi av litt sånn tilfeldig. Men orkideene kommer igjen og igjen, så de har jeg med åra blitt riktig så glad i.
Siden det idag har vært grått og trist ute, så tenkte jeg at dagen i dag passa til å gi de eldste orkideene mine litt ny orkidejord. Det er vel første gangen de har fått det her, og det som møtte meg i pottene var vel heller et sørgelig syn. Tett i tett med røtter, både råtne og noen friske. Noen hadde det grodd litt mose på, kremt..Men nå står 5 planter godt uttynna og ser ut til å være ved friskt mot. Det neste som står for tur nå, er å få tre stk over i større potter, fordi røttene vokser langt ut av potta.
Jeg skal sannelig prøve å stelle enda litt bedre med de trofaste orkideene mine heretter. Kanskje de til og med skal få en liten dæsj med gjødsel, om jeg husker på det.;)

1 kommentar:

  1. Orkideer er så vakre! jeg får de overhodet ikke til å overleve her på loftet...jeg har etterhvert skjlnt at jeg må vanne de jevnlig, hihi, høy IQ?!?!, og nå har den siste jeg kjøpte vært her 1 måned alerede! Makes me happy. Fineste blomsten jeg vet om.

    Maya

    SvarSlett